Garmin Zumo XT - nová motocyklová navigácia

NOVÁ Vlajková loď MOTOCYKLOVÝCH navigáciami
GARMIN ZUMO XT


Pripravte sa - prichádza nová vlajková loď motocyklových navigáciou a jedna z najlepších vektorových navigácií na súčasnom trhu všeobecne.


Niečo na začiatok
Prvú motocyklovú navigáciu som vydal v roku 2003 - bol to Garmin StreetPilot III + a stála na vtedajšiu dobu doslova "majland" - asi 45 tisíc korún. To by podľa oficiálnej miery inflácie bolo dnes niečo ako 70 tisíc. Za tých takmer 20 rokov sa mnoho zmenilo ale jedna vec zostáva - stále používam navigácia americkej firmy Garmin. A čo viac, predávam je v práci a dokonca som sa stal jedným z ľudí, ktorí testujú a pripomienkuje vyvíjané modely pred uvedením na trh a vymýšľam, čo by výrobca mohol do navigácií pridať za nové funkcie, ktoré by sa užívateľom mohli hodiť. Rovnako ako v prípade väčšiny predchádzajúcich modelov Zumo, som bol na jeseň 2019 vybraný aj pre testovanie novo chystanej motocyklové navigácia, ktorá vtedy ešte nemala označenie (len kódové meno platformy) a v novembri 2019 bolo rozhodnuté, že sa bude volať Zumo XT.

Od októbra do februára som s navigáciou Zumo XT najazdil okolo 15 tisíc km vo všetkých možných vozidlách, testoval som jej na cestovné i enduro motorke a dokonca aj na bicykli na azúrovom pobreží. Testovanie prebiehalo v teplotách od -10C do + 25C, v daždi, sneženie aj za krásneho počasia. Používal som rukavice troch výrobcov - s plôškami pre kapacitné displeje aj bez nich. Navigáciu som skúšal s autodržiak a auto káblom (CL + mini USB) a najviac s motocyklovými "chrbtom" a motocyklovým káblom (12V / 5V). Jeden z niekoľkých testovacích kusov bežal na mojom pracovnom stole 24 hodín denne, 7 dní v týždni po dobu 110 dní - bežala na ňom simulácia jazdy z Prahy do senegalského Dakaru a späť - stále dookola. S ďalším produkčným jazdím v aute - aj keď idem nakupovať, skúšam trasy, zadávam ciele, sledujem dopravnú situáciu .. Proste ho používam stále. A tretí som mal na niekoľkých testovacích podujatiach v zahraničí. Je to návyková navigácie a zatiaľ pre mňa to najlepšie, čo som mal v tejto kategórii možnosť skúšať.


Zoznámenie s prístrojom
Motocyklová rad navigácií ZUMO je na trhu od roku 2006 a čiastočne nahradila vtedy veľmi rozšírenú vreckové navigáciu Quest. Zumo malo veľký úspech a mnoho rokov sa vyrábalo aj ako OEM prístroj (bez výraznejších modifikácií) napr. Pre Hondu a Harley Davidson. Na rozdiel od predchodcov, bol rad Zumo orientovaná na bežných užívateľov, ktorí nemajú žiadne detailné znalosti GPS problematiky a koncepcie navigácia bola "zadaj cieľ a cestuj". Užívateľsky čo najľahšie ovládanie, displej ovládateľný v rukaviciach a viditeľný na slnku, žiadne vyčnievajúce antény, vyklápacie panely, minimum tlačidiel. Ostatne pri prvom rade Zumo boli práve tlačidlá najväčším problémom a mnoho používateľov musela fungujúce navigáciu treba po 10 rokoch prevádzky odložiť preto, že nešlo zohnať náhradné gumové kryty tlačidiel, ktoré sa vylámali. Od modelu Zumo 660 už majú navigácia tejto rady tlačidlo len jedno - zapínací. Nie inak tomu je aj u Zuma XT.
Pri vývoji nového prístroja a jeho výbavy (a najmä výbavy funkciami) sa vždy špecifikuje cieľová skupina užívateľov. Tá hlavná pre tento prístroj sú jazdci v kategórii "TOURING". Teda tí, ktorí jednoducho na motorke cestujú a cestujú často a ďaleko. Táto skupina užívateľov chce prístroj s veľkým a perfektne čitateľným displejom na slniečku. Jazdia prevažne po ceste ale mnohé z nich opúšťa asfalt na nespevnené cesty ale nie do ťažkého terénu úplne mimo cesty. Motorkári tejto kategórie obvykle spí v hoteloch, penziónoch a ďalších ubytovacích zariadeniach a často je hľadajú na ceste "ad hoc" bez plánovania a hodí sa im databáza týchto zariadení priamo v navigácii. Pretože cesta je pre nich zážitok, hodí sa im plánovanie trasy tak, aby si cestu užili - nejde len o nájdenie najkratšej alebo najrýchlejšej trasy do cieľa ale o to, aby trasa bola zaujímavá - boli na nej zákruty, výhľady do krajiny a nebola preťažená kamióny a ďalšie dopravou. Druhá skupina, len o málo menšie, sú motorkári z kategórie "ADVENTURE" - teda tí, ktorí radšej jazdia po nespevnených cestách než po ceste, resp. im je jedno, aký je povrch cesty. Veľmi často jazdia ďaleko, do krajín, ktoré ponúka ideálne trasy pre tento spôsob jazdenie, veľmi často spí v kempoch a využívajú viac či menej "offroadovej" funkcie, ktoré sú typické pre outdoorové navigácie - prácu s uloženými tracky v GPX, často si tieto stopy zdieľa medzi sebou, navigujú podľa nahrané stopy a nie podľa trasy spočítané programom, nehľadajú na cestách hotely a reštaurácie ale treba pneuservisy, benzínky a kempy. Ak idú trasu spočítanú navigáciou, veľmi často a radi využívajú pred nedávnom uvedenej funkcie pre výpočet "dobrodružných" trás v navigáciách Zumo 396 a 595 - teda voľba šírky cesty (zvyčajne čím užšie tým lepšie), čo najviac zákrut a čo najviac do kopcov. A povolená jazda po nespevnených cestách. Na veľkých cestovných endurách, čo je typický motocykel tejto kategórie, nie je moc zábava jazdiť po úzkych chodníkoch pre turistov (kozie chodníky), kde sa s veľkou a ťažkou motorku ťažko zosúva alebo vysúva treba kamenné schody. Preto je pre nich dôležité vedieť, akým terénom trasa vedie a či pôjde zvládnuť na ich stroji. Potrebujú vidieť aj mapové plochy mimo cestnej siete (topografická dáta) - pokrytie lesy, elevácie, vodné toky atď. Mnohé z nich by využila nákupný zobrazenie vektorové mapy s rastrovými satelitnými snímkami daného miesta - ale nie sú to takí špecialisti, ktorí by boli schopní sami si rastrové mapy pripravovať, kalibrovať a nahrávať v potrebných formátoch do navigácie vopred. Obe tieto skupiny pri presunoch často prehrávajú hudbu ale nie je to priorita.
Existujúci rad navigáciou Zumo 396 a 595 má takmer zhodný softvér a ponúka rad z toho, čo obe spomínané skupiny jazdcov potrebujú. Nová navigácia by im mala priniesť niečo nové a pokiaľ možno aj to, čo im neponúknu OEM navigácie od výrobcov motocyklov, ktoré veľmi často dostávajú zadarmo k novému motocyklu. Musia byť pádny dôvod preto, aby ich odložili.


MÝTUS: Navigáciu nepotrebujem - dnes stačí chytrý telefón s Waze alebo mapy.cz
Na motorke - neplatí!

Tento argument počujeme asi najčastejšie. Predovšetkým od tých, ktorí na motorke buď nejazdia často a v akýchkoľvek podmienkach a alebo je pre nich navigácie len nedôležitá a riadi sa podľa mapy a značiek. Telefóny sú v súčasnej dobe tak výkonné a odolné, že nie je potrebné žiadne ďalšie navigačné zariadenia. Stačí aplikácie (Waze, Revere, ESR, Riser alebo u nás kraľujúcu mapy.cz). To ale nie je tak úplne pravda v prípade jazdy na motocykli a najmä pri touringu alebo adventure cestovanie.
SMARTPHONE: PREHRIEVANIE, OVLÁDANIE MOKRÉ DISPLEJA, FUNKCIE PRE ADVENTURE CESTOVANIE ...
Prvý problém je v tom, že navigácia musia fungovať spoľahlivo a dlhú dobu za podmienok, na ktoré hardvér telefónov nie je vôbec stavaný. Prístroj je rozpálený na slnku na vysokú teplotu alebo naopak v mrazivom vetre. Tečú po ňom prúdy vody pri jazde rýchlosťou cez 100km / h', čo vyvoláva značný tlak na konštrukciu utesnenie. Rad hodín sa do prístroja prenáša vibrácie a rázy, najmä pri jazde po nespevnených cestách. Použitie telefónu pre navigáciu v kabíne auta je niečo iné, ako keď je telefón rozpálený na 80 ° C. A čo naozaj používateľ nechce, je vidieť hlášku "pred opätovným použitím sa telefón ochladiť", keď sa mu jeho skvelý nový smartphone vypne z dôvodu prehriatia (v prípade trvalého napájania nie je ani potrebné aby bolo + 30C a viac a bez napájania pri bežiaci aplikácii nevydrží telefón potrebnú dobu). To isté je dážď. Aj tie najnovšie chytré telefóny s odolnosťou proti striekajúcej vode, nemajú vyriešené ovládanie mokrého displeja. A najmä nie v rukaviciach, ktoré aj s dotykovými plôškami sú vždy kompromis. Dotyková vrstva displeja potom nerozpozná, čo používateľ stláča, nejde zadať ani primitívne adresa alebo vybrať bod v zozname cieľov. Nehovoriac o tom, že ani telefóny za 30 tisíc korún nie sú stavané na to, aby na ne pôsobil tlak vody pri jazde na motorke - ochrana proti vniknutiu vody je navrhnutá proti poliatiu vodou alebo upadnutie telefónu do umývadla ale nie pre niekoľkohodinové pôsobenie vody letiaci treba 130km / h, čo je na motorke úplne bežná cestovná rýchlosť pri presunoch po diaľnici. V prípade adventure cestovanie je ešte jeden aspekt, ktorý často ľudia podceňujú - to že v Európe sú dáta aspoň na úrovni Edge takmer všade, neznamená, že dáta budú aj na populárnych trasách typických adventure výprav - na dlhých úsekoch v púštnych a horských oblastiach Maroka, Tuniska, Gruzínska alebo Pamíru jednoducho nie je vôbec signál, nieto dáta. Takže stiahnutie mapy do online aplikácie je vec, na ktorú sa nedá spoľahnúť. A niektoré aplikácie nevedia pracovať s vopred stiahnutými podklady, používajú len cache.
Za najväčší problém ale považujem funkčnosť aplikácií - v drvivej väčšine prípadov sú koncipované ako navigácia z A do B - nevie spočítať "peknú" trasu na motorku. Používam rad aplikácií, offline i online podklady, niektoré komerčné a pomerne sofistikované aplikácie špeciálne pre motorky ale u žiadnej som nenašiel ekvivalentné funkčnosť najmä pri vyhľadaní trasy zapadnutým cestičkami alebo nepoužívanými obslužnými "panelkami" v kombinácii so šotolinou, množstvom zákrut a výjazdov. Proste na toto vedie Zumo rovnako, ako miestne skúsený sprievodca. Niekoľkokrát sa mi stalo, že som išiel cestou, o ktorej existencii som vôbec netušil a to som si myslel, že poznám každú cestu v tej oblasti, kde jazdím treba 15 rokov.

ZUMO XT - podrobnejšie:

Navigácia je navrhnutá pre obdobie 2020-2023 alebo aj dlhšie. U motocyklových navigáciou sa počíta s päťročnou periódou a sedemročnú morálne životnosťou. Pochopiteľne - softvér sa počas rokov vyvíja, pridáva sa nová funkčnosť, nové prvky - nielen opravy. Popisovaný stav zodpovedá tomu, čo je teraz v prístroji v produkčnej verzii s verziou softvéru 2.15 (polovica februára 2020).


HARDWARE / KONŠTRUKCIE
Zumo XT je od počiatku navrhnuté ako navigácia v kategórii "motocykel adventure". Má superjasný displej s uhlopriečkou 5.5 ", úplnú odolnosť proti vode, je navrhnuté pre ovládanie v rukaviciach, má výbavu pre výpočet dobrodružných trás, podporu topografických máp, dohraných stôp a jednoduché dohrávanie a zobrazenie rastrovej vrstvy z databázy BirdsEye v troch úrovniach rozlíšení. Má aktívny napájania (resp. Pre motocyklové použitie sa nepoužíva napájanie cez USB konektor ale dvojicu kontaktov vo vodotesne utesnených "chrbte" s káblom, na ktorom je inline adaptér z 12V na 5V, podobne ako u rady 396.
Zumo XT má okrem GPS aj podporu navigácia satelitného systému Galileo.
Displej má skvelé rozlíšenie 1280x720px s fenomenálne svietivosťou 1000nits (je to takmer dvojnásobná hodnota proti TomTom Rider posledného radu ao 30% viac než Zumo 396. Porovnanie so Zumem 595 nejde priamo hodnotiť pretože 595 používa Transflektívny displej a jeho jas závisí od vonkajšieho osvetlenia ale porovnanie je vidieť na našich fotografiách v rôznych svetelných podmienkach). Prevádzka je možné prepínať z horizontálneho na vertikálny s automatickou zmenou vstavaným snímačom. Nie je nutné nastavenie v menu. Aby bolo možné využiť tak jasný displej, bolo nutné použiť kapacitné dotykovou vrstvu, podobne ako na OEM prístrojoch BMW Navigator VI. Vrstva je navrhnutá pre ovládanie v akýchkoľvek rukaviciach a kryje jej tvrdené sklo. Celá konštrukcia má certifikáciu IPX7. To je krytie proti vniknutiu vody v hĺbke 1m na dobu 30 minút. Dostatočné pre jazdu v daždi rýchlosťou cez 150km / h.
Navigácia práve v tejto dobe získala armádne certifikáciu MIL-STD-810 (sekcia pádových a nárazových testov). Je to jeden z najviac záťažových testov pre akékoľvek zariadenie a pokiaľ tým testom prejde, je naozaj odolné.

Telo navigácia je zoskrutkované desiatich skrutky z dvoch polovíc odolného plastu. Tvar je ostrejšie rezaný, tie tam sú oblé tvary rad 595. Navigácia je podstatne ľahší a tenší. Rozmery sú 148 x 86 x 24mm (pre porovnanie 595 mala výšku 97mm a hĺbku 33mm) a váži len 271g (595 vážila 375g). Rámček okolo displeja má 7-14mm (displej nie je umiestnený v strede ale mierne excentricky). Integrovaná batéria má kapacitu vyše 6 hodín chodu (3.5h pri 100% jasu displeja), čo je niekoľkonásobne viac ako pri predchádzajúcich modeloch.
Predná strana a celý obvod navigácia je hladký bez ovládacích prvkov. Na zadnej členité strane je vystúpený obdĺžnik montáže motocyklových chrbta s tesnením proti vode. Uprostred je päť plôšok dotykových kontaktov (aktuálne napájací chrbát využívajú len dve - +/- 5V napájanie). V rohu je vodotesný reproduktor, nad ním gumové krytky mini-USB (z dôvodu využitia automobilových CL adaptérov s konektorom typu mini-USB) a priestoru čítačky MSD kariet. Rad zakončuje obdĺžnikové zapustenie tlačidlo on / off resp. ako je zvykom u rady Zumo - on / off / sleep. Navigácia z úplne vypnutého stavu nabehne do prevádzky (s aktívnymi mapami City Navigator Europe) za približne 22s, z usnutého stavu sa prebudí v priebehu dvoch sekúnd.
Konektivita je podobná Zumu 396 - Bluetooth (vrátane notifikácií z telefónu, telefonovanie, prehrávanie hudby alebo počúvanie audiokníh ...), ANT + a novo WiFi pre jednoduché aktualizácie a synchronizácie. Novinkou je integrácia podpory konektivity so zariadením radu InReach - čo sú satelitné komunikátory, ktoré okrem SOS vie aj komfortne informovať špecifikovanú skupinu prijímateľov o polohe a aktivite používateľa as vybranými používateľmi aj obojsmerne komunikovať bez nutnosti využívať GSM alebo satelitný telefón. Navigácia obsahuje aj AUTOMATICKOU podporu notifikácií pri havárii.
Počty waypoint, trás a ich parametrov sú rovnaké ako u Zumo 396.


V balení zákazník dostane okrem samotnej navigácie tiež motocyklový držiak (plastová chrbát) s integrovaným napájacím káblom s inline adaptérom na 12V (otvorené konce drôtov) a prísavku s jednoduchým držiakom do auta na sklo a USB káblom do CL zásuvky. Teda viacmenej tá istá výbava, ako u predchádzajúcich navigáciou 396, oproti 595 sa do auta nepoužívajú aktívny chrbát (aktívny držiak) ale ide dokúpiť ďalšie motocyklový a aktívne do auta z neho urobiť potrebné pomocou RAM kĺbov a prísavky a jedného CL konektora.


FUNKCIE / SOFTWARE
MAPY
Navigácia Zumo XT je z výroby v európskej verzii dodávaná s mapou City Navigator Europe s doživotnou aktualizáciou Lifetime. Mapa je doplnená databázou POI zo systému Foursquare, mapou parkovacích plôch Parkopedia (predinštalované databáza obsahuje 90 krajín sveta a 70 miliónov parkovísk. Európska mapa je už tradične rozdelená na severnú a južnú polovicu.
Novo je v navigácii predinštalované európska topografická mapa TopoActive Zumo, ktorá umožňuje (na rozdiel od predinštalované rekreačnej mapy v niektorých turistických prístrojoch) autoroutingovou navigáciu is využitím nespevnených komunikácií.
Elevačný dáta sa zobrazujú už tradičným tieňovaním zo samostatnej "mapy" DEM. Táto funkcia, ktorá znižuje kontrast mapového zobrazenie ide ľahko vypnúť alebo zapnúť.

Novinkou je podpora zobrazenie rastrových satelitných máp (viacmenej kalibrovaných satelitných snímok) BirdEye Direct a to pre celý svet bez nutnosti niečo platiť. Pri pripojenom WiFi (stačí cez hotspot v telefóne) sa stiahnu automaticky alebo manuálne detailné satelitné zábery danej oblasti. Užívateľ si len vyberie oblasť (polohu), jednu z troch úrovní detailu a veľkosť oblasti. Ukladanie je možné do vnútornej pamäte aj na SD kartu. Maximálna štvorec ide nastaviť na necelých 30x30km a v takom prípade by sa sťahoval súbor s veľkosťou 8.4MB - 605MB, podľa nastaveného rozlíšenia. Satelitná snímka ide ľahko zapnúť alebo vypnúť ako ďalšiu vrstvu zobrazenie mapy - dokonca priamo z mapy, bez nutnosti chodiť do menu. Stiahnuté súbory ide pochopiteľne používať offline bez pripojenia k internetu.

V navigácii sme testovali desiatky rôznych mapových podkladov - od komerčných až po typicky amatérske projekty. Funguje prakticky všetko, len nové mapy Topo Czech v4 neboli v tomto okamihu ešte autorizovanej pre stiahnutie cez Garmin Express (voucher kód fungoval), komerčné topografická mapa Rumunska bude vyžadovať upravený firmware vďaka šifrovanie mapy (ako obvykle) a populárne mapy OSM, OFM, OTM fungujú bezproblémov. Skúšali sme aj staré amatérske mapy Maroka, populárny tuniskú mapu V16, Tracks for Africa ... všetko fungovalo. Pochopiteľne funguje aj staršie verzie českej Topo Pre dodávaná na SD karte.


FUNKCIE
Navigácia obsahuje rad noviniek, takže aj skúsený užívateľ predchádzajúcich verzií Zumo, potrebuje chvíľu na zoznámenie s obsluhou. Okrem zmeneného ovládania (viď ďalej v článku) nájdete:


Adventurous ROUTING®
Zmenený systém ovládania Garmin Adventurous Routing® - teda nastavenie výpočtu dobrodružné trasy. Navigácia už nemá trojstupňové potenciometre ale tri nastavenia, ktoré už nie je prístupné ako ďalšia voľba výpočtu trasy. Zvolíte si cieľ a pred potvrdením výpočtu (aktuálne nastavenú metódou) máte možnosť zvoliť červenú ikonu zákrut a hôr - kde sa otvorí obrazovka s prehľadom trasy na mape a horizontálnym posuvníkom so štyrmi polohami. Najviac vľavo je tradičný rýchla jazda po ceste a úplne vpravo je ekvivalent skoršieho nastavenie "čo najviac zákrut, čo najviac do kopcov a čo najužší cesty". Rovno sa nachádza tlačidlo pre zobrazenie výškového profilu trasy a možnosť pridania lomových bodov.

Nastavenie jedným potenciometrom vychádza z toho, že len málo užívateľov predchádzajúcich modelov naozaj využívali všetky tri potenciometre. Algoritmus výpočtu je iný, takže trasa na potrebné druhú polohu zľava je zodpovedá skôr strednej polohe pôvodných potenciometrov a úplne vpravo nastavenie zodpovedá všetkému na maximum.


TRACK RECORDER
Ďalšou novinkou je TRACK RECORDER. Funkcia prístupná priamo z displeja mapy počas jazdy (záznamník trasy v českom preklade). Stlačením tlačidla "spustiť" sa zapne záznam daného úseku, počas záznamu sa zobrazuje v hlavnom menu skratka na stránku záznamníku s kompasom a parametrami zaznamenávané stopy. Stopu ide potom uložiť, premenovať, prefarbiť, zobraziť na mape a zdieľať pomocou Blutooth, SD karty alebo synchronizáciou s Garmin Drive alebo Explore (viď ďalej). Pri jazde offroad sa tiež hodí zobrazenie kompasové ružice a poloha vo zvolenom formáte. Rekordér je riešenie, ako ľahko nahrať záznam učitého úseku bez balastu jazdenie po meste a pod. Záznam je možné veľmi ľahko zdieľať (a rovnako ľahko ide nahrať iný záznam do prístroja). Zaznamenaná stopa v GPX sa behom okamihu dá zmeniť na navigačnú trasu. Proste - ľahké a jednoduché. Vďaka konektivite s Garmin Explore je synchronizácia úplne bezproblémová aj v rámci viacerých zariadení.



GARMIN DRIVE APP

Garmin Drive je ďalšou novinkou - u predchádzajúcich niekoľkých verzií Zuma sa v smartfóne využívala aplikácie Smartphone Link. Tú nahrádza nová aplikácia Garmin Drive. Jej funkčnosť sa bude rozširovať a aktuálne ponúka možnosť jednoduchého vyhľadania akéhokoľvek miesta podľa fulltextového hľadanie vo všetkých možných zdrojoch a následné odoslanie polohy priamo do navigácie ako cieľ pre okamžitý výpočet trasy. Funguje to perfektne. V telefóne dáte vyhľadať potrebné "hrad kameň" a naskočí napa a výber cieľov, kde sa daná slová vyskytujú. Teda okrem Hradu Kameň v dedine Kameň pri Pelhřimove tiež Hrad Dívčí Kámen, Hrad Modrý Kameň na slovenskom, Park hrad Kameň a Hrad Kamen v Nemecku. Vyberiete zvolený cieľ, a stlačíte JET! Na displeji navigácie naskočí výpočet a okamžite môžete začať navigovať bez nutnosti siahať na navigáciu. Trasa sa rovno spustí podľa nastavených parametrov. Aplikácia Drive vie vyhľadávať ciele taktiež v databáze Foursquare, kam sa môžete pomocou aplikácie nalogovať.

TripAdvisor, FOURSQUARE
Keď sme pri tom, novo nájdete vo vyhľadávaní v navigácii tlačidlo pre populárne TripAdvisor (u nás asi používanejšej než Foursquare, ktorý je populárny skôr v USA). TripAdvisor má v navigácii cache databázy hotelov, reštaurácií zaujímavostí z kategórie "things to do" - kde je všetko možné od nočného života po outdoorové aktivity, múzeá, ale napríklad pamätníky a pod.
Drive aplikácie tiež do Zuma posiela dáta o počasí a živú dopravu. Počasie teraz obsahuje aj radarové dáta (a stav ciest vrátane snehových uzávierok) - v krajinách, kde sú dáta dostupné a bez nutnosti platiť několikaeurový poplatok ako predtým v aplikácii Link. Doprava je skvelá, funguje podľa mňa lepšie ako u Waze, napríklad cestou z veľtrhu EICMA v Miláne ma Waze hnalo z diaľnice kvôli kolapsu ale Zumo XT aj vstavaná navigácia v aute (so živou dopravou) ukazovali že už je prevádzka obnovený. A skutočne na inkriminovanom úseku som prešiel úplne v pohode a Waze sa aktualizoval až potom, čo som prešiel. S navigáciou jazdím takmer denne po D1 na Prahu v rannej špičke okolo ôsmej hodiny a keď ukazuje meškanie 15 minút, tak sa na to dá spoľahnúť.


iOVERLANDER
Pretože navigácia je určená pre dobrodružné cesty, nájdete v nej novo aj databázu iOverlander POI - obrovskú databázu nielen verejných táborísk a kempingov ale aj populárne kategórie ako verejne prístupný zdroj pitnej vody, servisy zamerané na offroad autá, prepravné služby spojené s 4x4 alebo miesta, kde ide schovať motorka na ďalšiu dobu počas prerušenej cesty. Z praktických kategórií treba Laundromat, lekárne a ordinácie praktických lekárov, alebo obchody špecializované na camping, 4x4 a pod.

GARMIN EXPLORE

Ďalšou novinkou je implementácia synchronizácia s ekosystémom Garmin Explore®, čo je serverová platforma pre manažment a synchronizáciu všetkých uložených navigačných dát z rôznych zariadení navzájom Ide jednoducho prezerať a triediť nahrané tracky a waypointy a synchronizovať ich medzi rôznymi navigáciami, telefónom a počítačom. Knižnica Explore obsahuje aktivity, trasové body, trasy a prejdenej stopy na telefóne ide ľahko prezerať tieto dáta v mapách (idú stiahnuť aj offline). V navigáciu je odkaz na Explore vo vyhľadávacom paneli cieľov a na pár kliknutí ide vybrať potrebné waypoint alebo uložené stopa z turistickej navigácie alebo hodiniek, uložený pred pol rokom a pod.


Z funkčnosti nejde novému Zumu XT takmer nič vytknúť. Pri zameraní na skôr opísané kategórie užívateľov, prináša to, čo iné navigácia v kategórii motocyklových zatiaľ neponúkali - topografické mapy v základe, satelitné mapy, podporu satelitných trackerov a komunikátorov, veľa databáz POI a okrem iného aj automatické aletry v prípade nehody. Možno niekomu môže chýbať podpora Siri. Na druhú stranu - displej je fantastický, rýchlosť perfektný a podpora adventure funkcií viac než dostatočná pre väčšinu užívateľov. Celok logicky už v prístroji nenájdeme podporu rádiového dopravného vysielania TMC, čo je dnes už relikvie a používatelia cruiserov a luxusných Tourer môžu postrádať audio konektory a linkový výstup pre spojenie s palubným audiosystémom. Pre nich táto navigácia nie je úplne navrhnutá.
Hoci má navigácia modul ANT +, v aktuálnom vydaní SW nie je aplikácia pre meranie tlaku a využitím ventilkov Garmin.


ZÁVER - POHĽAD POUŽÍVATEĽOV:
Navigácia má rovnaké usporiadanie a logiku ovládania ako predchádzajúce modely. Hlavná obrazovka má členenie na výber cieľov a zobrazenie mapy, dole je riadok aplikácií, prehrávače, ovládanie záznamíku stopy a nastavenia. Horná časť displeja ukazuje stavy - silu signálu, stav pripojenia BT a aplikácie Drive, teplotu, čas alebo nutnosť tankovať (ak sa táto funkcia využíva).
Panel s výberom cieľov (kam viesť) je rovnaký ako predtým, len doplnený o skratky Explore, iOverlander a TripAdvisor (Foursquare už v Zumo býval). Pochopiteľne skratky ide usporiadať pretiahnutím nepoužívané odstrániť alebo pridať vlastné ciele (waypointy) alebo kategórie pre hľadanie.


V aplikáciách nájdeme novo nastavenie BirdsEye Direct, InReach a dažďový radar - staršia ale používané funkcie pre okružnú trasu alebo navigáciu po prejdenej stope TrackBack zostali, rovnako ako zápisník história servisných úkonov na motorke s upozornením na priebeh nastavených kilometrov.
V menu zdieľania trasy je novo zdieľanie cez aplikáciu Garmin Drive. BirdsEye a InReach som opísal skôr.

V nastavení vrstiev je inovácia - ide zapnúť a vypnúť rastrové vrstva BirdsEye, topografická vrstva (platí len pre mapu TopoActive), explore stopy a aktivity, parkovanie zo špeciálnej databázy Parkpedia a ostatné už známe veci.
Takže najväčšie zmeny uvidí užívateľ na hlavnej obrazovke s mapou. Vpravo je tlačidlo vrstiev - kde sa dá meniť zobrazenie mapy (3D, sever hore, smer jazdy hore), vypnú a zapnúť topo mapa a BirdsEye. Nie je teda potrebné hľadať v menu. Šikovné ....
Menu nástrojov displeja už nejde konfigurovať z nastavenia zobrazenia ale je nastavený výrobcom. Dátové pole z ponuky TripData sú tri a pomerne rozmerné ale dobre čitateľné (negatívna zobrazenie).


ZÁVER:
Keď uvážime, že cenová kategória Zuma XT je nastavená medzi úplne základné 396 a predchádzajúci model 595, na celkom priaznivých 13 tis. € s DPH, tak pomer cena / výkon je úplne skvelý. Za štyri mesiace používanie rôznych prototypov a takmer dva mesiace s finálnou verziou hardware (a ešte predprodukčným softvér) som si XT úplne obľúbil. Jediné, čo by som zmenil je riešenie do auta - tam si proste zaobstarám aktívny motocyklový držiak s prísavkou a nebudem používať napájanie cez USB, pretože navigáciu chcem zložiť z palubovky bez nutnosti manipulácie s USB káblom. Explore som doteraz nepoužíval a funguje perfektne, nová aplikácia Drive robí to, čo od nej potrebujem - v sekunde nájdem cieľ, pošlem do navigácie, odložím telefón a navigácia vo chvíľke začne trasu. Na motorke (i na bicykli) som si zvykol na zobrazenie na výšku. Používam pomerne aktívne používateľské profily (opäť sú tri) - takže len prepínam medzi profilom "auto" kde mám nastavené parametre jazdy keď Chvatimech alebo "motorka", keď sa chcem prejsť a v treťom profile mám nastavenú jazdu "offroad" - teda s povolením jazdy po nespevnených cestách atď. Prepnutie je dielom okamihu a keď je škaredo a človek ponáhľa, nemusí meniť nič v menu - preplní profil, prepočíta sa trasa a je to.
Pochopiteľne nejde o prístroj, ktorý by konkuroval rade GPSMAP, pre čisto offroad navigáciu je stále zobrazenie týchto plotrov lepšie - už preto že nefiltrujú mapové prvky tak, aby nedochádzalo k prekrývaniu textov apod. Zumo je a bude takým "SUV" ale pre drvivú väčšinu užívateľov bude oveľa príjemnejšie vďaka logickému ovládanie a dotykovému displeju.

Celkom logická otázka je tiež - kedy bude k dispozícii kovový držiak TOUR?
Odpoveď - Toure začal s vývojom nového držiaku v polovici februára - po potvrdení finálnych rozmerov tela prístroja. Vzhľadom k malým okrajom displeja bolo rozhodnuté prísť s úplne novým držiakom - nie modifikáciou stávajích držiakov pre iné prístroje. Predpokladaný termín je 04/05 2020. Na akúkoľvek tyčovinu (adaptéry, hrazdičky) priemeru 12mm ide navigácie prirobiť pomocou existujúceho otočného adaptéru Rotator z našej ponuky ( 01-065-3000-0 ).


Objednávajte tu v e-shope

NAŠE VIDEA:



 


 


 


 


 

Garmin XT - 000
Garmin XT - 000
Garmin XT -001
garmin XT-00
Vytvorené13.02.2020