Toure Suspension je obchodný názov celej rady výrobkov, ktoré predáva tour ako svoje firemné riešenie problémov s podvozkami na cestovných endurách rôznych výrobcov. Jedným z kľúčových dodávateľov techniky Tour Suspension je holandský výrobca Tractive. Pretože drvivá väčšina otázok na rozdiely v konštrukcii a funkčnosti sa týka práve tlmičov vyrábaných Pro Tour týmto výrobcom, pripravili sme pre vás v spolupráci s týmto výrobcom prehľad najčastejších otázok a odpovedí:
Prečo si myslíte, že je tour Suspension / Tractive tlmič lepší ako tlmič výrobcu OOOO, hhhhh, wwww apod?
Tour Suspension resp. tlmiče vyrábané firmou TracTive sú jedinou naozaj radikálnou zmenou po približne desiatich rokoch totálny vývojovej stagnácie v oblasti tlmičov pre cestovné endura. Hoci niektorí výrobcovia prišli s riešením napr. Tlmiče s plynovým mechom (tzv. Vzduchový tlmič), v praxi sa ukázalo, že tieto tlmiče vôbec nespĺňajú nároky, ktoré na ne boli kladené a prevažná väčšina majiteľov je skôr (pred zlyhaním) alebo neskôr (po zlyhanie) vymenila za tlmiče klasickej konštrukcie niektorého z tradičných výrobcov. Všetci ale vyrába tlmiče len mierne modifikované z výrobných radov určených pre cestné použitie, pravdepodobne z toho dôvodu, že väčšina výrobcov považuje cestovné endurá len za akúsi odnož cestného cestovania. Hoci niektorí výrobcovia majú vo svojej ponuke tlmiče špecificky vyvinuté pre offroad závodné použitie (napr. Rovnotlakové tlmiče), ich aplikácia do oblasti ťažkých cestovných endúr si vo výrobnom programe svoje miesto dodnes nenašla. Holandský Tractive resp. jeho vývojový tím stojí za všetkým, čo bolo vyvinuté jedným z tradičných výrobcov na trhu - rakúskou firmou WP. Vývojári po ukončení prevádzky holandskej továrne WP založili svoju vlastnú firmu a všetky nerealizované nápady a vlastné patenty teraz vyvíjajú a vyrába pod vlastnou značkou.
Zásadný rozdiel v konštrukcii tlmičov Tractive je v tom, že sú vyvinuté od začiatku na ten konkrétny účel, konkrétny typ motocykla a charakter jazdenie. Nejedná So modifikované alebo preladenie cestné tlmiče.
Každý výrobca tvrdí, že ich tlmiče sú tie najlepšie a používajú najlepšie materiály a spracovanie atď. Čo máte za jasný dôkaz toho, že vaše tlmiče sú naozaj iné?
Predovšetkým Tractive resp. Toure Suspension nikdy nebude tvrdiť, že tieto tlmiče sú najlepšie na svete a všetci ostatní výrobcovia robia zlé veci. To nie je náš prístup. Ale v našom prípade nejde len o nejaké nové logo, nový marketing alebo novú značku. Naše tlmiče nie sú najmodernejšie technológie na svete a nie sú tie najviac sofistikované v celom vesmíre. Jednoducho len sú od počiatku vyvinuté na tie nároky a zaťaženie, ktoré tá konkrétna aplikácia vyžaduje a sú vyrobené tak, aby tú prácu urobili spoľahlivo a neboli príliš komplikované (čo vždy prináša riziká v dlhodobej prevádzke) alebo naopak technicky príliš jednoduché (čo prináša ďalšie riziká ). Naše základné technológie patria k špičke na svetovom trhu a tlmiče na cestovné enduro sú navrhnuté od počiatku ako tlmiče na cestovné enduro a tlmič na snežný skúter je od počiatku vyvíjaný ako tlmič na snežný skúter.
Dobre, tak v čom konkrétne sa tie vaše tlmiče líši od konkurencie?
Rozdiel je už v tom, že naše tlmiče sú naozaj konštrukčne stavané na omnoho vyššiu záťaž než aká vzniká napríklad aj pri závodnom cestnom využitie. Robíme tiež tlmiče pre okruhové pretekanie a všeobecne pre motošport. Ako pre motocykle, tak pre automobily. Pohybujeme sa v závodných depách na všetkých úrovniach súťaží už viac ako dve desiatky rokov. Máme v našom tíme ľudí, ktorí sú neoddeliteľne spätí s továrenským ladením podvozkov radu špičkových pretekárskych tímov a rady značiek vrátane tých najznámejších. Kategórie použitia pre tzv. "Adventure cestovanie" s motocyklami s hmotnosťou nad 200kg, jazdcom s častou hmotnosťou okolo 100kg s plným vybavením, prípadne s pasažierom a kufre a batožinou na dlhú cestu, kladie absolútne iné nároky - najmä keď sa v drvivej väčšine prípadov jedná o jazdenie po nespevnených cestách, Pistache, "valchách" v teplotách blízkych 50 ° C po desiatky, stovky alebo tisíce hodín. Nároky na takto zaťažený motocyklový tlmič pri jazde po "obyčajné" africké piest plné skalnatých výstupkov, kamenia a terénnych vĺn v rozsahu 10-20cm je oveľa náročnejšie ako celá oblasť motocyklového okruhového športu alebo aj športového endura s motocyklami kategórie do 450cc. V ktorej inej oblasti jede preťažený motocykel na hranici nosnosti po tak komplikovanom povrchu v tak vysokých teplotách počas dní alebo týždňov? A ten istý motocykel sa po vyjdení na ceste musí správať ako ten najpohodlnejší cestovný motocykel pre komfortné cestné cestovanie bez zmeny ladenia podvozka. Nároky na tlmiče pre cestovné enduro motocykle využívané "naplno" sú zatiaľ najväčšou výzvou, ktorú sme museli v našej kariére riešiť. A z testov vieme, že sa to nedá odbiť jednoduchým naladením sériového touringového alebo športového tlmiča. Nikdy to nebude fungovať tak, ako si majitelia predstavujú - komfort na ceste, športové správanie v zákrutách a absolútne nepriestrelný podvozok odolávajúci dlhodobým nárazom maximálnou rýchlosťou a v maximálnom rozsahu pri jazde v teréne. My sme v konštrukcii využili všetky možnosti, ktoré išli:
- zväčšili sme rozsah predpätie pružiny hydraulikou z bežných 7-10mm na 15mm
- celá tá záťaž, všetka sila, ktorú musí niesť tlmič, sa koncentruje do miesta, ktoré držia pružinu - teda do tela hydrauliky predpätie. Pozrite sa, ako je naša hydraulika robustný. Tu nie je na mieste šetrenie materiálom. Okrem toho, že zvládne o 30% vyšší rozsah než všetci naši konkurenti, je výrazne pevnejšia. A prečo? Merali sme si dynamické sily, ktoré vznikajú pri jazde plne naloženého motocykla BMW R1200GS Adventure s plnou nádržou, trojiciach veľkých hliníkových kufrov, prídavných textilných batožiny, ochranné výbavy a všetkého cestovného vybavenie cestovateľov a dvoch osôb sa skôr vyššou hmotnosťou a zistili sme, že robustnosť je tu na mieste. Seriózny offroad cestovania (a adventure cestovanie je podľa nás cestovanie po nespevnených terénoch) vyzerá takto a nie že jede 70kg jazdec bez batožiny s kreditkou v vrecku 20km / h rýchlosťou po "okreske" v nejakej krajine mimo EÚ, ako si to často predstavujú výrobcovia motocyklov . Idete na týždeň, dva alebo mesiac alebo pol roka. Idete po príšerných nerovnostiach od rána do noci, teplota vzduchu je na hranici možností. Batožiny máte niekoľkokrát viac ako je povolený limit napísaný na výstražné etikete vo vašich kufroch. To je adventure. A na také jazdenie sme vyvíjali naše tlmiče pre vašej motorku. Na takú záťaž je dimenzované telo hydrauliky predpätie i jeho tesnenie. Myslíme to absolútne vážne - nehráme si na nejaké pózovanie niekde 20m od ceste na poľnej ceste. Robíme tlmiče pre ľudí, ktorí sa na nich chcú spoľahnúť a cestách, kde na tom môže závisieť aj život.
- PDS systém. Prakticky nikto iný nevyužíva v kategórii tlmičov pre cestovné endurá systém, ktorý 100% zabráni výpadku tlmenie a prenosu sily cez neodpruženú hmotu pri tzv. "Tvrdom dorazu" na konci pracovnej dráhy. Pritom vieme, že niektorí ďalší výrobcovia majú systémy, ktoré sú funkčne podobné nášmu patentovanému systému PDS ale jednoducho za 10 rokov je nedali v tejto kategórii do predaja. My každému, kto to s adventure cestovaním myslí naozaj vážne, rozhodne odporúčame verziu tlmiče vybavenú PDS a vieme, prečo to robíme.
- piestnice našich tlmičov pre kategóriu cestovných endúr má 16mm, je vyrobené zo zušľachteného chróm-molybdénu a pri jej výrobe sa používa ten najlepší systém finišovania povrchu, aký je na svete k dispozícii. Porovnajte si priemer piestnice iných výrobcov a opýtajte sa, či niekedy vôbec videli čo je to za silu, ktorú vyvolá skákanie vyššie popísaného cestovného endura adventure kategórie pri rýchlosti treba 80km / h pri jazde po 15m rumple alebo i malom skoku z terénne nerovnosti. Myslíme si, že nevideli, inak by ich nerobili tak tenké.
- náš hlavný piest je naozaj radikálne väčší ako piesty kohokoľvek iného na trhu. Pritom priemer piestu má veľký vplyv na stabilitu celého systému tlmenia. Keď potrebujete utlmiť rovnakú energiu počas rovnakej dĺžky zdvihu a máte k dispozícii polovičnú plochu piestu, tak je logické, že záťaž malého piesta as tým spojená životnosť je rozdielna. Väčšia piest = vyššia robustnosť tlmiče.
- každý tlmič na každú jednotlivú motorku používa iné nastavenie. Všetky krivky tlmenia boli mesiace testované ľuďmi, ktorí jazdia všetky typy ciest, s ktorými si môže majiteľ počas používania cestovného endura stretnúť. Nemáme vo výrobe jediný tlmič, ktorý by mal rovnaké nastavenie tlmenia ako iný typ z iného motocykla. Každá kombinácia planžiet v piestové sade je unikátny a navrhnutá len a len na konkrétny motocykel. Mnoho výrobcov (väčšina výrobcov) tohle vôbec nerieši a používajú univerzálne nastavenie (setup) pre všetky tlmiče bez ohľadu na typ motocykla a jeho nároky.
- charakteristiky pružín - na naše tlmiče pre cestovné endurá sme si nechali vyrobiť pružiny s charakteristikami určenými pre jazdenie offroad ale s tým, že sú úplne použiteľné aj pre cestné cestovanie. Väčšina ďalších výrobcov to robí opačne - používajú cestné pružiny a adaptujú je pre použitie offroad. Preto sa tiež rad tlmičov iných výrobcov tak ľahko dostáva na limity a tvrdý doraz pri jazdení offraod - a to aj veľmi ľahký offroad. A to je tiež príčina ďalších problémov - ohnuté skrutky, poškodené závesy tlmičov, popraskaná futra v oku atď. Tvrdý doraz znamená, že motocykel už netlmí a všetka sila bez odporu preniká tam, kde môže niečo poškodiť, odtrhnúť alebo ohnúť. Nič energiu nestojí v ceste. Žiadny výrobca nedimenzuje konštrukčné prvky motocykla na to, aby odolával neodpružené hmote resp. energiu nárazov bez odpruženia. Je len otázka času, než sa niečo pokazí.
- s tým súvisí aj fakt, že sme sa rozhodli používať drahšie puzdra ložísk a vymedzovacie podložky z nerez ocele namiesto bežne používaných hliníkových. Nič proti hliníka, na pretekárske účely na okruh tiež môžeme inštalovať hliníkové ale na adventure tlmiče používame nerez oceľ a konštrukciu, ktorá minimalizuje oxidáciu v oku a následné poškodenie.
- ak máme tlmiče s nastaviteľnou dĺžkou krčku oka, používame v kategórii pre cestovné endurá priemer závitu M20 namiesto M16. Je to výrazne pevnejšie riešenie a súvisí to s meraním síl, ktoré sme robili na plne naložených cestovných endurách.
- húževnatosť má často väčší vplyv na robustnosť celej konštrukcie než len pevnosť zliatiny. Krásne je to vidieť v prípade konštrukcie "ok" tlmičov alebo v reze tela našich tlmičov. Materiály, ktoré používame sú často dokonca "mäkší" ako zliatiny u iných výrobcov. Veľmi často to bývajú zliatiny radu 7075. My používame zliatinu, ktorú sme vyvinuli počas testov v minulých rokoch ao ktoré vieme, že má nie jvyšší húževnatosť a tým pádom najdlhšie odoláva vzniku trhlín a praskanie. Možno nemá takú tvrdosť ako zliatina u tých iných firiem ale my vieme, že tu nejde o to ušetriť hmotnosť ale zaistiť maximálnu odolnosť. Pre väčšinu výrobcov je jediným cieľom nízka hmotnosť. Keď sme pracovali pre WP, tak to bolo to isté - boj o každý gram. Ale prasknutá oka boli úplne bežná vec. Nechceme a nemôžeme povedať, že sa to našim tlmičom nestane ale zatiaľ sme toto poškodenie na našom tlmiči nevideli, čo nám dáva celkom slušný pocit, že sme konštrukciu nepodcenili. Môže sa to pochopiteľne stať, nikdy nehovoríme nikdy ale keď sa na ten odliatok tela pozriete, uvidíte, že všade je trošku viac materiálu než by asi bolo nutné ale máme pre to svoje dôvody.
- naše tlmiče testujeme podľa štandardov BMW. Vieme, že väčšina výrobkov konkurenčných firiem netestuje svoje výrobky na limity a už vôbec nie podľa BMW štandardov, ktoré sú asi najprísnejšie v odbore. My ideme ešte ďalej. Kedykoľvek to išlo, tak sme BMW testy násobilo - napríklad štandardný BMW test na 600 tisíc plných rázov na valci pri cestovnej rýchlosti sme predĺžili na 2.5 miliónov nárazov. Test sme ukončili, pretože ani po nepretržitých 2.5 miliónoch cyklov sa nič nestalo a tlmič fungoval bezproblémov ďalej. Predstavte si, že idete po nespevnenej ceste, kde každých 5s narážate na priehlbinu 20cm hlbokú. 2.5 miliónov kmitov v plnom rozsahu by bolo 3400 hodín nepretržitej jazdy kedy 12x za minútu dostane tlmič náraz v plnej výške zdvihu. Testuje sa pri teplote vzduchu cez 50 ° C. Nikto nedokáže ísť desiatky hodín bez prestávky v takej záťaži ale napriek tomu naša tlmiče testujeme na takéto podmienky. Pochopiteľne že sa môže stať, že nejaké tesnenie povolia a tlmič vytečie. Ale my sme urobili maximum zo všetkých výrobcov na trhu, aby sa to nestalo.
- keď sme pri tých tesnenia, gufier, Simering apod - používame tie najdrahšie výrobky na trhu od osvedčených výrobcov, ktoré dodávajú materiál treba pre letectvo. Sú o trochu drahšie, sú napríklad aj raz tak drahší ako iní ale sú spoľahlivejšie, nemajú výrobné výkyvy a špičkovú kontrolu kvality. Mohli by sme zarobiť trošku viac na tom, keby sme použili tento materiál v "centové" relácii od ázijských dodávateľov. Ale tým by sme boli ako iní - Tractive chce byť high-end výrobca, ktorý používa to najlepšie pre dané účely. A tak to robíme.
Dobre, takže treba vaše patentované riešenie teflonového tesnenie zabráni vytečeniu tlmiča na 100%?
Tu vôbec nejde len o tú vrstvu teflónu. Teflon je len jedna súčasť celého riešenia podpory tesnenia resp. upchávky tlmiče. Pri extrémnej záťaži vznikajú tiež extrémne tlaky (obvykle pri vysokých rýchlostiach nárazu) a nám išlo o to, aby v tomto okamihu bola frikcie (odpor) tesniaceho systému čo najnižšie. Akonáhle sa to trenie zvýši, je to prvý krok k tomu, že upchávka pretečie. Na trhu sú upchávky alebo tesnenia so štyrmi nože, ktoré majú extrémne nízke trenie aj pri veľmi vysokom tlaku ale bohužiaľ nie sú moc odolné proti dlhodobej záťaži. Na závodné použitie, kde tlmič po každom závode prechádza kompletnou repasáciou, to je úplne jedno. Ale takéto riešenie nejde použiť na motocykel pre adventure diaľkové cestovanie, kde údržba bude možno až o rok, o dva .. možná. Preto sme navrhli vlastný systém, ktorý odoláva aj veľmi vysokým tlakom dlhú dobu a je veľmi nenáročný čo sa týka blata, prachu a ďalších typických vplyvov adventure cestovanie. Je tak dobrý, že ho používame aj na okruhové racingové tlmiče.
A kedy teda dochádza k strate tlmiacich Vlastosti - ak tlmič nevytečie, môže sa prehriať olej a tlmič prestane fungovať?
Teplota v tele tlmiča je bežne cez 100 ° C. To je úplne normálne. Uvedomte si, že všetka kinetická energia nárazu sa musí pohltiť tlmičom. Maximálna teplota oleja je okolo 150 ° C. Keď olej tlmičmi takto "varíte", dochádza už k jeho degradácii. Takže platí celkom jednoduché pravidlo, že čím dlhší čas udržíte teplotu oleja pod maximálnymi hodnotami, tým dlhší čas bude tlmič fungovať tak, ako má. Chladenie je kriticky dôležité. Všetky racingové tlmiče, ktoré majú vnútornú (dvojitý) plášť resp. vnútorný valec, majú menšie piest. Tým pádom všetko teplo pôsobí na oveľa menšej ploche, pretože zdvih tlmiče nie je dvojnásobný. To isté platí aj v prípade materiálov tela - oceľové tlmiče (aj keď sú opatrené dômyselnou povrchovou úpravou aby vyzerali ako hliníkovej zliatiny) jednoducho chladí horšie ako telá z hliníkových zliatin. Na adventure cestovanie s ťažkým endurom je oceľové telo tlmiče vždy záruka toho, že v krátkej dobe z oleja vznikne hmota pripomínajúce rôsol, ktorá rozhodne netlmí. Rozoberali sme rad tlmičov vlastne všetkých výrobcov, ktoré sa dali zohnať - a to ešte aj za čias, keď sme pracovali pre WP. Robili sme testy a zaťažovali tlmiče a zisťovali kedy sa to začne kaziť. A pri oceľových tiel a zvyčajne malých priemerov piestov je tá rýchlosť doslova závratná. Pochopiteľne že výrobcom, ktorí používajú oceľové tlmiče v prvovýrobe ide predovšetkým o peniaze. Pozrite sa na tlmiče, ktoré z prvovýroby montovalo BMW pre 1200GS. Bez ohľadu na to, kto je pre nich vyrábal, boli vždy oceľové kvôli cene. Nevieme ako Showa ale WP je testoval na 600 tisíc cyklov a nesmeli vytiecť ale čo bolo vnútri tlmiča za hmotu, to už nebolo podstatné. Avšak vždy to nie sú príliš ľahké a malé tlmiče - tieto veci sú známe desiatky rokov a výrobcovia vedia, že keby súčasne použili malý priemer piestu v tlmiči, boli by v problémoch. Takže nerieši príliš aktuálnu teplotu oleja ani hmotnosť. Ale akonáhle príde nejaký racingový výrobcu s ľahučkým tlmičom, ktorý vzadu vyzerá ako by patril skôr dopredu, je jasné, že nepochopili kategórii cestovných endúr resp. adventure použitie.
Čo je teda najlepšie riešenie pre dosiahnutie maximálnej odolnosti pri náročných cestách? Robiť servis?
Servis na cestách niekde v púšti je utópia. To je až to konečné riešenie kritickej situácie. Ak plánujete také naozaj "adventure" cestovanie na mnoho týždňov trebárs do Afriky, tak odporúčam použiť predovšetkým tlmiče s externou nádobkou na olej, pokiaľ to je technicky možné. Viac oleja = väčšia plocha na chladenie. Lepšie chladenie = dlhšia životnosť. Používajte tvrdšie pružiny! Pevnejšie pružina znamená menšie pohyby tlmiče a opäť nižšiu teplotu oleja. Obrovskou výhodou je v tomto prípade PDS systém. Môžete použiť tvrdšie pružinu a menšie kompresné tlmenie počas takmer celej dĺžky zdvihu a výrazne progresívne útlm na konci dráhy zariadi PDS systém vnútri tlmiča. Paradoxne pri tom je teplota oleja nižšia. Servis by som odporúčal robiť pre tieto jazdcov raz ročne alebo napríklad pred každou takouto zásadné veľkú adventure cestou a vždy sa odporúča podrobiť tlmič ešte záťažové skúške a nevyraziť do Južnej Ameriky na vysnívanú "celoživotné" ročné cestu s tlmičom, ktorý ste neprešiel a nevyskúšali poriadne doma. Aj keď prišiel zo servisu, aj keď je veľmi malá pravdepodobnosť že by dodávateľ dodal Simering mimo toleranciu, stať sa to môže. Rozhodne ale nie je dobré vyrážať na taký trip s tlmičom, ktorý má najazdených 15 tisíc v Albánsku, Rumunsku a na Ukrajine - prevažne offroad a vlani na jeseň ste s ním došli poslednej rely a potom stál zablatený v garáži. Umývajte tlmiče ako často to je len možné. Blato na piestnicu je nepriateľ všetkých upchávok a toto platí všeobecne u všetkých tlmičov. Je úplne jedno, že máte sedlo od bahna ale keby ste mali umyť a vyčistiť jednu vec, tak to sú klzáky vidlice a piestnice tlmičov - a pozrite sa vždy pod gumovou guľu na piestnicu. To je to miesto, kde sa koncentruje blato, piesok a nečistoty. Celú dobu nič a potom si raz skočíte a tlmič dôjde na doraz a tie nečistoty vám prerazí brity upchávky a tlmič "záhadne" vytečie. Keď u niektorých starších tlmičov tú gumu zdvihnete, zistíte že piestnica tam je už tak zoxidovaná, že to nie je hladký chrómovaný povrch. Akonáhle táto časť zájde do dovnútra, tak čo myslíte, že sa asi stane? Ak je šanca, odstráňte z piestnice akékoľvek blato skôr, než zaschne a zvýšite tým životnosť tlmiča bez ohľadu na to, kto ho vyrobil.